Преподавание родных языков в условиях ...

Модераторы: Ахат Ильмухаметов, Sulejmanow R.F., Хабибов Л.Г.

Re: Преподавание родных языков в условиях ...

Сообщение Ахат Ильмухаметов » 12 окт 2015, 16:33

Ибрагимова Г А писал(а):Хөрмәтле коллегалар! Рус мәктәптәрендә башҡорт телен һәм әҙәбиәтен беҙ бик йыш ҡына урыҫ теле аша аңлатабыҙ. Кем дә кем рус телле мәктәптә эшләй, әлбиттә һеҙгә был күренеш таныш. Беҙ һеҙҙең менән бик ҙур,йөкмәткеле эш башҡарабыҙ. Башҡорт теленә өйрәтәбеҙ, ә урыҫ телен һәр дәрестә ҡабатлап,нығытып барабыҙ. Мәҫәлән, морфология темаһын аңлата башлаһаң, ҡайһы ваҡыт" наречие"ны ла белмәй ултыралар,һорауҙарын башта русса аңлатып,миҫалдар килтереп, ә инде һуңынан ғына башҡортса тәржемәһенә, рәүешкә күсәбеҙ. Рус теле уҡытыусылары беҙгә берәй ваҡыт" спасибо" һүҙен еткерерҙәрме икән?!

Урыҫ теле уҡытыусылары әйтмәһә лә, уҡыусыларыбыҙ "Спасибо!" әйтерҙәр ҙә ул бер заман... Урыҫ телендә! Тик башҡорт телен өйрәткән өсөн түгел, урыҫ телен нығытҡан өсөн башҡорт теле дәрестәрендә... "Рәхмәт!" урынына. Уҡыусыларҙың, башҡорт телен нисәмә йылдар уҡып та, башҡорт телен белмәүҙәре, минеңсә, тап бына ошо башҡорт теле дәрестәрендә урыҫ телен ҡабатлап ултырыуҙан килә лә инде! Беренсе кластан башҡорт теле дәрестәрендә тик башҡортса (мөмкин тиклем күберәк булһа ла) һөйләшкәндә генә "аралашыу даирәһе" булдырылып, балалар башҡортса һөйләшергә өйрәнә түгелме икән? Юғиһә, етенсе йыл уҡыған уҡыусыларға дәрескә инеп "Һаумыһығыҙ!"-"Здравствуйте!" тип һаулыҡ һорашҡандарын ишеткән бар. Бер үк башҡорт һүҙен көн дә ҡулланып, көн дә артынан русса тәржемәләп барһаҡ, уҡыусыларға был һүҙҙең башҡортса мәғәнәһен аңлау кәрәкме икән? Мотивация бармы?
Ахат Ильмухаметов
 
Сообщения: 426
Зарегистрирован: 27 сен 2013, 07:26

Re: Преподавание родных языков в условиях ...

Сообщение Галимуллина Pимма » 12 окт 2015, 16:40

Ошо форумды ойоштороусыларға, бөтә коллегаларыма рәхмәт әйтәм. Фәһемле фекерҙәр күп булды. Башҡорт теле уҡытыусылары былай ҙа ижади эшләйҙәр. Киләсәктә лә уңыштарыбыҙ күберәк булһын!
Галимуллина Pимма
 
Сообщения: 5
Зарегистрирован: 06 окт 2015, 17:19

Re: Преподавание родных языков в условиях ...

Сообщение Ахмадиева Г.Ф. » 12 окт 2015, 16:59

Яңы стандарттарҙың ниндәй генә төрө буйынса эшләмә,башҡорт телен үҫтереү һәм һаҡлау иң беренсе нәүбәттә башҡорт интеллигенцияһына , тимәк, беҙгә - уҡытыусыларға йөкмәтелә.
Ахмадиева Г.Ф.
 
Сообщения: 20
Зарегистрирован: 30 сен 2015, 17:59

Re: Преподавание родных языков в условиях ...

Сообщение АЛСуyy » 12 окт 2015, 17:26

Урыҫ теле уҡытыусылары әйтмәһә лә, уҡыусыларыбыҙ "Спасибо!" әйтерҙәр ҙә ул бер заман... Урыҫ телендә! Тик башҡорт телен өйрәткән өсөн түгел, урыҫ телен нығытҡан өсөн башҡорт теле дәрестәрендә... "Рәхмәт!" урынына. Уҡыусыларҙың, башҡорт телен нисәмә йылдар уҡып та, башҡорт телен белмәүҙәре, минеңсә, тап бына ошо башҡорт теле дәрестәрендә урыҫ телен ҡабатлап ултырыуҙан килә лә инде! Беренсе кластан башҡорт теле дәрестәрендә тик башҡортса (мөмкин тиклем күберәк булһа ла) һөйләшкәндә генә "аралашыу даирәһе" булдырылып, балалар башҡортса һөйләшергә өйрәнә түгелме икән? Юғиһә, етенсе йыл уҡыған уҡыусыларға дәрескә инеп "Һаумыһығыҙ!"-"Здравствуйте!" тип һаулыҡ һорашҡандарын ишеткән бар. Бер үк башҡорт һүҙен көн дә ҡулланып, көн дә артынан русса тәржемәләп барһаҡ, уҡыусыларға был һүҙҙең башҡортса мәғәнәһен аңлау кәрәкме икән? Мотивация бармы?[/quote]
Һеҙҙең фекерегеҙ менән тулыһынса килешәм.Һеҙгә һорауым да бар.Башҡорт теленән дәреслектәр үҙгәреш кисерерме икән?
АЛСуyy
 
Сообщения: 14
Зарегистрирован: 04 окт 2013, 16:06

Re: Преподавание родных языков в условиях ...

Сообщение гузель555 » 12 окт 2015, 17:57

Ниндәй генә телде алма, уның һүҙлек байлығы халыҡтың йәшәү рәүеше, тарихы һәм менталитеты менән тығыҙ бәйләнгән. Тәржемә эше аша уҡыусы һәр телдең үҙенә генә хас милли үҙенсәлеген билдәләй.
Шулай уҡ тәржемә эше дәрестәрҙә предмет-ара бәйләнеш булдырыуға ярҙам итә. Ә был бөгөнгө ФГОС талаптарынан сығып ҡарағанда бик ҙур әһәмиәткә эйә.
Уҡыусылар менән ошондай эш төрҙәрен башҡарыу уларҙы эшкә активлаштыра, ҡыҙыҡһыныу даирәһен киңәйтә, коллектив эсендә үҙ фекерен туплап әйтә белергә өйрәтә. Әлбиттә, һүҙлек менән эшләү күнекмәләре булдырыла. Ә иң мөһиме – һүҙҙе контекста дөрөҫ итеп ҡулланыу һәләте үҫешә.
гузель555
 
Сообщения: 9
Зарегистрирован: 05 окт 2015, 15:12

Re: Преподавание родных языков в условиях ...

Сообщение lyaisan77 » 12 окт 2015, 18:08

Махмутова Лайсан Асгатовна-учитель татарского языка и литературы МОБУ СОШ с. Новая Отрадовка Стерлитамакского района.
Современная школа требует как от учителя родного языка, так и от других существенного сокращения времени на передачу знаний и применения таких технологий, которые будут активизировать познавательную деятельность учащихся.
В условиях информационного общества возрастает роль информационной компетентности учителя, и особое внимание уделяется ее развитию. Информационная компетентность учителя указывает на уровень овладения и использования информации в образовательном процессе. К наиболее значимым информационным компетенциям, владение которыми необходимо современному учителю,
lyaisan77
 
Сообщения: 2
Зарегистрирован: 12 окт 2015, 17:30

Re: Преподавание родных языков в условиях ...

Сообщение lyaisan77 » 12 окт 2015, 18:18

Махмутова Лайсан Асгатовна-учитель татарского языка и литературы МОБУ СОШ села Новая Отрадовка Стерлитамакского района
Одним изважных факторов, создающих предпосылки для успешного обучения одаренных детей с использованием средств информационных компьютерных технологий является то, что таких детей характеризует высокая самостоятельность в процессе познания. Разработка специальных компьютерных обучающих программ, расширяющих возможности реализации новых способов и форм самообучения и саморазвития, а также компьютеризация контроля знаний будут способствовать реализации принципа индивидуализации обучения, столь необходимого для одаренных учащихся.
lyaisan77
 
Сообщения: 2
Зарегистрирован: 12 окт 2015, 17:30

Re: Преподавание родных языков в условиях ...

Сообщение Япарова Гульнара » 12 окт 2015, 18:19

Форумды ойоштороусыларға рәхмәт) Ҙур эш алып барабыҙ бит, дуҫтар. Эшмәкәрлегеҙҙә уңыштар теләйем, коллегалар!
Япарова Гульнара
 
Сообщения: 12
Зарегистрирован: 01 окт 2015, 06:41

Re: Преподавание родных языков в условиях ...

Сообщение айгуль муллагалимова » 12 окт 2015, 18:21

Форумды ойоштороусыларға рәхмәт!
айгуль муллагалимова
 
Сообщения: 6
Зарегистрирован: 30 сен 2015, 09:59

Re: Преподавание родных языков в условиях ...

Сообщение ajgul.karabaeva » 12 окт 2015, 19:53

II быуын Федераль дәүләт дөйөм белем биреү стандарттарының приоритетлы йүнәлеше булып дөйөм урта белем биреүҙең үҫтереүсе потенциалын тормошҡа ашырыу, актуаль бурысы булып уҡыусыларҙа дүрт блоктан торған (шәхси, регулятив, танып белеү, коммуникатив) универсаль уҡыу эшмәкәрлеген формалаштырыу тора. Үҙүҫешкә һәм үҙкамиллашыуға һәләтле эшмәкәр шәхес тәрбиәләү төп (үҙәк), дөйөм предмет һәм предмет компетенцияларын формалаштырыу аша тормошҡа ашырыла. Был юғары маҡсат һәм бурыстарҙы бойомға ашырыуҙа уҡыусыларҙың эшмәкәрлек нисбәтенә бәйле уҡыу-уҡытыу методтарының урынын, ролен билдәләйек.
Яңы белем биреү стандарттарына ярашлы төҙөлгән башҡорт теленән инвариант (мотлаҡ) “Төп дөйөм белем биреү буйынса өлгө программалары” балаларҙы шәхес булараҡ үҫтереү һәм уҡыу-уҡытыуға эшмәкәрекле ҡараш формалаштырыу принциптарына нигеҙләнгән йөкмәткенән тора:
1) коммуникатив компетенцияны тәьмин итеүсе йөкмәтке;
2) тел һәм лингвистик компетенцияларҙы тәьмин итеүсе йөкмәтке;
3) мәҙәни компетенцияны формалаштырыуҙы тәьмин итеүсе йөкмәтке.
Шуға ярашлы программа материалы түбәндәге бүлектәрҙе үҙ эсенә ала: телмәр-аралашыу күнекмәләрен формалаштырыуға йүнәлдерелгән бүлектәр; тел төҙөлөшөн һәм тел берәмектәренең үҙенсәлектәрен сағылдырыусы бүлектәр; тел һәм мәҙәниәт тураһында мәғлүмәт биреүгә йүнәлдерелгән бүлектәр. Программа аҙағында сығарылыш уҡыусыларының “Башҡорт (туған) теле” предметын үҙләштереүенән көтөлгән шәхси, метапредмет һәм предмет һөҙөмтәләре билдәләнгән.
Туған телде уҡыу-уҡытыуҙа компетентлыҡлы һәм эшмәкәрлекле ҡарашты реалләштереү, балаларҙы шәхес булараҡ үҫтереү һәм программала билдәләнгән һөҙөмтәләргә ирешеү өсөн дәрестәрҙә уҡыусыларҙың әүҙем эшмәкәрлеген тәьмин итеүсе актив һәм интерактив методтарға өҫтөнлөк бирергә кәрәк.
Илебеҙ мәктәптәрендә актив һәм интерактив методтар үткән быуаттың 20-се йылдарында ҡулланыла (проектлау, лаборатор-бригада методы, практика, хеҙмәт экскурсиялары һ. б.). ХХ быуаттың 60-сы йылдарында был методтар В. А. Сухомлинскийҙың, 70-80-се йылдарҙа “хеҙмәттәшлек педагогикаһы” авторҙары Ш. А. Амонашвили, В. Ф. Шаталов, С. Н. Лысенкова һәм башҡаларҙың хеҙмәттәрендә сағылыш таба.
Нимә була һуң ул пассив, актив һәм интерактив методтар?
Актив һәм интерактив методтар пассив методҡа ҡаршы ҡуйыла. Уҡытыусы дәрестә пассив метод менән эш иткәндә, үҙе әүҙем эшләй, ә уҡыусылар уҡытыу объекты була һәм уҡытыусы биргән әҙер информацияны ҡабул итеп кенә ултыра. Актив метод ҡулланғанда, исемдәре үк әйтеп тороуынса, уҡыусылар дәрестә әүҙем ҡатнаша, уҡыусылар һәм уҡытыусы араһында эшлекле аралашыу ойошторола. Бындай осраҡтарҙа уҡыусылар уҡыу-уҡытыу субъекты булараҡ сығыш яһай. Интерактив метод ҡулланыу процесында уҡыусылар уҡытыусы менән дә, үҙ-ара ла хеҙмәттәшлек итә, дәрестә әүҙем эшмәкәр булараҡ ҡатнаша.
Актив метод төрлө ижади күнегеү һәм эштәр башҡарыу, уҡытыусы менән диалогҡа инә белеү, уҡыусыларҙың уҡытыусыға, уҡытыусының уҡыусыларға һорауы кеүек дәресте йәнле үткәреү мөмкинлеге биргән эш формаларын үҙ эсенә ала. Бындай дәрестәрҙә уҡытыусы менән уҡыусыларҙың аралашыу стиле демократик формала була.
Уҡыу-уҡытыуҙа интерактив метод – ул уҡыусыларҙың танып белеү һәм коммуникатив эшмәкәрлектәрен ойоштороуҙа үҙенсәлекле үҙ-ара йоғонто яһау, тәьҫир итешеү формаһы.
Был метод буйынса дәрес үткәргәндә, уҡыусыларҙың танып белеү процесына ылыҡтырыуы, йәлеп ителеүе һөҙөмтәһендә, улар уҡытыусы менән генә түгел, үҙ-ара ла актив хеҙмәттәшлек итеү мөмкинлеген ала.
Уҡытыусы бындай дәрестәрҙә әҙер белем бирмәй, ә уҡыусыларҙа үҙ аллы эҙләнеү-өйрәнеүгә ынтылыш уятыусы, дәрескә маҡсат һәм уҡыу мәсьәләһен ҡуйырға ярҙам итеүсе, уҡыу эшмәкәрлегенә тейешле йүнәлеш биреүсе, ҡуйылған маҡсаттарҙы тормошҡа ашырыу юлдарын табыуҙа ярҙам итеүсе, инициатива өсөн шарттар тыуҙырыусы консультант-координатор ролен үтәй. Уның төп эше – һәр дәрес өсөн уҡыусыларға үҙ аллы белем алыу мөмкинлеген биреүсе интерактив күнегеү һәм биремдәр йыйылмаһын әҙерләү. Шуныһы мөһим: интерактив метод ҡулланылып үткәрелгән дәрестәрҙә күнегеү һәм биремдәр үтелгәнде нығытыу һәм тикшереү маҡсатында ғына түгел, ә яңы белем алыу өсөн ҡулланыла.
Интерактив формала уҡыу-уҡытыуҙың төп маҡсаты – уҡыусыларҙа үҙ-үҙҙәренә ышаныс, интеллектуаль үҙаллылыҡ өсөн комфорт шарттар тыуҙырыу аша уҡыу-уҡытыу процесын уңышлы итеү, үҙ аллы белем алырға өйрәтеү. Әлбиттә, бындай дәрестәрҙе әҙерләү һәм үткәреү еңелдән түгел, әммә юғары һөҙөмтәләр биреүен иҫәпкә алғанда, уҡытыусы хеҙмәте тулыһынса үҙен аҡлай.
Интерактив методтың иң эффектив алымы булып микротөркөмдәрҙә һәм төркөмдәрҙә эш иҫәпләнә, сөнки тап ошо алым туған тел дәрестәрендә коммуникатив компетентлыҡ формалаштырырға ярҙам итә. Микротөркөмдәрҙә һәм төркөмдәрҙә эш бөтә уҡыусыларҙы, шул иҫәптән йомоҡ, оялсан балаларҙы ла, коллектив эшкә йәлеп итеү мөмкинлеге бирә. Төркөмдә эшләү барышында уҡыусылар хеҙмәттәшлек итеү күнекмәләренә, шәхес-ара аралашыу оҫталығына эйә була. Мәҫәлән, коллектив эшмәкәрлек барышында балалар бер-береһен тыңларға, ишетергә һәм аңларға, уртаҡ фекергә килергә, килеп тыуған ҡаршылыҡтарҙы бергәләп хәл итергә өйрәнә.
Бәләкәй төркөмдәрҙә эш күп ваҡытты ала. Шуға ла был эш төрө өсөн уҡыусылар еңеп сыға алырлыҡ материал һайлап алына.
Төркөмдәрҙә эш уҡыусыларҙан да күпмелер әҙерлек талап итә. Төркөмдәрҙә эшкә өйрәтеү өсөн башта эште парҙарҙа ойоштороу маҡсатҡа ярашлы. Әкренләп ике партала ултырған дүрт уҡыусынан торған микротөркөмдәрҙә эшкә күсергә мөмкин. Методистар төркөмдәргә мөмкинлеге төрлөсә булған уҡыусыларҙы берләштерергә тәҡдим итә. Был осраҡта уҡыусыларҙың төрлө фекер әйтеүе, материалды төрлө яҡлап анализлауы өсөн уңайлы шарттар булдырыла.
Эшкә тотоноу алдынан аныҡ инструкция биреү, эш алгоритмын интератив таҡтаға яҙыу йәки карточкаларҙа һәр уҡыусы алдына һалыу эште ойошҡан алып барырға ярҙам итә.
Ошо талаптарға таянып мин эшемде алып барам.
ajgul.karabaeva
 
Сообщения: 7
Зарегистрирован: 08 окт 2015, 17:11

Пред.След.

Вернуться в Преподавание родных языков в условиях инновационного развития системы образования

Кто сейчас на конференции

Сейчас этот форум просматривают: нет зарегистрированных пользователей и гости: 1

cron